.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
محبوب‌ترین آپشن‌های خودرو

امروزه دیگر ماشین تنها وسیله‌ای برای رساندن افراد به مقصد نیست و فراهم‌کردن شرایط ایمنی و امکانات رفاهی برای سرنشینان آن نیز جز اولویت‌های خودروسازان قرار گرفته است. به تجهیزات و امکاناتی که بیشتر اتومبیل‌های لوکس به آن مجهز هستند، آپشن خودرو می‌گویند؛ البته امکان نصب تعداد زیادی از آن‌ها بر روی ماشین‌های معمولی هم هست.توجه داشته باشید که تعدادی از آپشن‌ها جهت افزایش سطح ایمنی و تعدادی برای زیبایی ظاهری کاربرد دارند.

ما در این مقاله از میان تعداد بی‌شمار آپشن‌های خودرو، محبوب‌ترین و کارآمدترین آن‌ها که در ایران طرفداران زیادی هم دارند را گردآوری کردیم تا به اطلاع شما برسانیم.

 

۱٫ سیستم کروز کنترل تطبیقی (Adaptive Cruise Control)

کروز کنترل تطبیقی خودرو

ACC یکی از آپشن‌های بسیار پیشرفته در خودرو‌های امروزی و نسل جدیدی از سیستم کروز کنترل‎های سرعتی است. در نسل قدیم یعنی سیستم کروز کنترل سرعتی، این امکان برای راننده فراهم می‌شد که با تثبیت‌کردن سرعت اتومبیل به خود استراحت دهد و در حالی که ماشین با سرعت مشخص‌شده در حال حرکت است، برای مدتی پای خود را از روی پدال گاز بردارد.

سیستم کروز کنترل تطبیقی نسبت به نوع سرعتی، بسیار مجهزتر و کارآمدتر است. در تکنولوژی ACC، ماشین مجهز به سنسورهای حرکتی و رادارهای اسکن جاده‌ای است که با کمک آن‌ها، وضعیت اتومبیل را نسبت به جاده و خودروهای اطراف نیز تحت کنترل قرار می‌دهد؛ سرعت را متناسب با شرایط جاده تغییر می‌دهد و هنگام نیاز به صورت اتوماتیک ترمز می‌کند.

در حالی که سیستم کروز کنترل سرعتی، روی یک سرعت مشخص حرکت می‌کند و راننده برای ترمز کردن، باید پای خود را روی پدال ترمز قرار بدهد تا سیستم خاموش شود و کنترل ماشین دوباره به دست راننده بیفتد.

 

۲٫ سیستم استارت بدون کلید (Keyless Start)

استارت بدون کلید

با کمک آپشن KS، امکان باز و قفل کردن درهای ماشین و استارت موتور بدون نیاز به استفاده از کلید برای شما فراهم می‌شود. در واقع شیوه کار به این صورت است که راننده با استفاده از کارت یا سوئیچ هوشمند در فاصله یک متری، قفل درها را به صورت اتوماتیک باز می‌کند و زمانی که پشت فرمان قرار می‌گیرد؛ بدون نیاز به فشار دکمه استارت، پدال ترمز را نگه‌داشته و در نهایت خودرو روشن می‌شود.

نکته مهم: در بعضی از ماشین‌های جدید، جهت رفع مشکل هک‌شدن کد سوئیچ هوشمند از چندین کد استفاده می‌شود و در هر بار استفاده، به صورت تصادفی بین سه تا هشت کد برای سنسور خودرو ارسال می‌شود تا ایمنی آن افزایش یابد.

 

۳٫ پارک کردن اتوماتیک(Auto Park)

پارک اتوماتیک

سیستم Auto Park با کمک سنسورهای تعبیه‌ شده در سپرهای (جلو و عقب) ماشین و همچنین یک کامپیوتر پردازش‌گر مخصوص مواردی همچون طول و عرض جای پارک، فضای موجود برای مانور اتومبیل و نحوه قرار‌گیری آن در محل پارک را محاسبه می‌کند.

آپشن Auto Park در دو نوع دستیار پارک اتوماتیک و پارک اتوماتیک فول ارائه می‌شود. در نوع دستیار پارک، کنترل دنده و ترمز به عهده راننده است؛ اما در نوع پارک اتوماتیک فول، تمامی عملیات پارک توسط خود سیستم انجام می‌شود که مختص خودروهای بسیار لوکس است.

 

۴٫ نمایشگر شیشه جلو (Head-up Display)

آپشن نمایشگر شیشه جلو خودرو

HUD آپشن شگفت‌‌انگیز نوینی است که تمام اطلاعات ضروری ماشین را بر روی شیشه جلو به نمایش می‌گذارد تا تمام حواس راننده به سمت جاده باشد و از تصادفات احتمالی جلوگیری شود.

اطلاعات مورد نیاز نمایشگر شیشه جلو توسط دوربین‌های تعبیه شده و رادار اطلاعات فراهم می‌شود؛ در ادامه با کمک نقشه‌های دیجیتال، اطلاعات خارجی همچون محاسبات وضعیت جاده، موقعیت ماشین‌های اطراف شما، فاصله خودرو شما با خطوط جاده و … بر روی شیشه به نمایش گذاشته می‌شود.

همچنین علاوه بر موارد خارجی، اطلاعات خود ماشین همچون کیلومترشمار، وضعیت سیستم گرمایشی، مقدار سوخت، دمای موتور و … نیز در معرض دید راننده قرار می‌گیرد.

 

۵٫ سیستم دید در شب (Night Vision)

آپشن دید در شب

شما در مسیرهای کم‌نور و حتی فاقد نور می‌توانید با سیستم Night Vision، بدون هیچ مشکلی رانندگی کنید. سیستم دید در شب، مجهز به یک دوربین و سیستم مادون قرمز است که مسیر رانندگی را از مادون قرمز دریافت و به صورت سیاه و سفید بر روی یک نمایشگر یا صفحه کیلومتر‌شمار نشان می‌دهد و در نتیجه راننده را از وضعیت جاده مطلع می‌کند. این امکان یکی از آپشن‌های بسیار محبوب افرادی است که بیشتر در شب و جاده‌های کم نور رانندگی ‌می‌کنند.

 

۶٫ رادار نقطه کور

رادار نقطه کور خودرو

منظور از نقطه کور ماشین، محدوده‌ای در قسمت عقب اتومبیل با ابعاد ۹٫۵ در ۳ متر است که در زاویه مناسب دید راننده قرار ندارد. وظیفه رادار نقطه کور این است که ورود هر مانع یا خودرویی را در این محدوده به اطلاع راننده برساند.

آپشن نشانگر هشدار نقطه کور، چراغ زرد رنگی بر روی آینه‌های کناری خودرو است که با ورود هر مانعی در محدوده، به رنگ قرمز در‌می‌آید؛ همچنین در بعضی از مدل‌های ماشین، این هشدار علاوه بر تغییر رنگ با سیستم ویبراتور صندلی یا بوق هشدار به اطلاع راننده می‌رسد.

 

۷٫ دوربین ۳۶۰ درجه

آپشن دوربین 360 درجه خودرو

دوربین ۳۶۰ درجه، یک نمای کلی از تمام فضای اطراف خودرو را در اختیار راننده قرار می‌دهد. این آپشن از چهار دوربین در قسمت جلو، عقب و زیر آینه‌های بغل و همچنین سنسورهای موجود در آن‌ها تشکیل شده است که در نهایت با کمک یک نرم‌افزار، اطلاعات دریافتی از دوربین‌ها آنالیز و محاسبه می‌شود.

راننده با دوربین ۳۶۰ درجه، هنگام پارک کردن یا تردد از خیابان‌های باریک و تنگ بر اطراف خود تسلط کامل دارد و با اطلاعات کسب شده از آسیب رسیدن احتمالی به بدنه خودرو جلوگیری می‌شود.

 

۸٫ ردیاب خودرو (GPS)

آپشن GPS

GPS یک دستگاه کوچک سیم‌کارت‌‌خور بسیار ضروری است که به صورت جداگانه بر روی ماشین نصب می‌شود؛ موقعیت مکانی خودرو را از طریق ماهواره‌ها دریافت و مناسب‌ترین مسیر را به راننده نشان می‌دهد.

 

با آپشن ردیاب این امکان برای شما فراهم می‌شود که اگر در ماشین خود حضور نداشتید، با تلفن همراه از موقعیت آن مطلع شوید و حتی در صورت سرقت خودرو، مسیر حرکتی آن را دنبال کنید. از دیگر امکانات دستگاه GPS می‌توان به امکان خاموش‌کردن اتومبیل از راه دور ،اطلاع‌رسانی هنگام ضربه‌زدن به آن و هشدار باز شدن درب یا روشن‎شدن موتور اشاره کرد.

 

 

در نظر داشته باشید که برخی از آپشن‌های خودرو، توسط کارخانه سازنده بر روی آن نصب می‌شود؛ اما شما متناسب با نوع اتومبیل‌تان می‌توانید آن را با آپشن‌های بیشتری مجهز کنید و از امکاناتی که در اختیارتان قرار می‌دهد، بهره و لذت بیشتری ببرید و همچنین سطح ایمنی ماشین خود را افزایش دهید.

 

گردآورنده: شیوا فاضلی


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.097 seconds.